Bizonyára nagyon sokan hallottak már Nézőink, Olvasóink közül az "unokázós" bűncselekmények elterjedéséről országszerte. Sajnos ez alól megyénk sem kivétel, sőt újabb és újabb módszerekkel próbálkoznak az elkövetők
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Kommunikációs és Megelőzési Osztálya tájékoztatóval és hasznos tanácsokkal szolgál a hasonló esetek elkerülése érdekében.
Mivel pedig a bűnözők leginkább azt a korosztályt célozzák meg, akik közül kevesebben használják az internetet, kérjük, hogy az alábbiakról mindenki tájékoztassa idős hozzátartozóit is!
Újabb “unokázós” trükkök a megyében!
A szeptember szerencsére nem volt az “unokázós” csalók hónapja megyénkben. Pedig az elkövetők mindent megtettek annak érdekében, hogy pénzhez jussanak a szépkorúak család iránt érzett aggódását kihasználva. Augusztus 26-án és szeptember 20-án Miskolcon, 21-én pedig Ózdon a délutáni órákban csörrent meg a telefon a hölgy sértetteknél. A férfi telefonáló minden esetben arra hivatkozott, hogy a hívott fél hozzátartozóját baleset érte és több millió forintra van szüksége a következmények enyhítéséhez.
Ugye eddig ismerős? Ha máshonnan nem akkor a korábbi hírleveleinkből vagy az újságok híreiből. Igazából ennek a bűncselekmény típusnak ezek a legfőbb ismérvei.
Azonban nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy a “csalók tárháza kifogyhatatlan”. Ugyanis újabb és újabb ötletekkel állnak elő annak érdekében, hogy áldozatukat megtévesszék, illetve a kicsalni kívánt vagyontárgyhoz minél egyszerűbb és biztosabb módon jussanak hozzá. Mindezt úgy, hogy a lebukás veszélye minimális legyen.
Mik az újdonságok?
– Az egyik esetben az elkövető rendőrnek adta ki magát és így állította, hogy a hölgy unokáját baleset érte és 2 millió forint ellenében minden rendben lesz.
– Ennél az esetnél a telefonáló nyomatékosan felhívta a sértett figyelmét, hogy ne keresse a balesetben megsérült unokáját telefonon, és a baleset helyszínére se induljon el.
– Mindegyik esetnél közös volt, hogy az elkövetők már nem mentek személyesen a pénzért – hiszen a legtöbb esetben ekkor kattant a bilincs az “unokázós” csalók kezén – hanem arra utasították a sértettet, hogy pénzátutalási szolgáltatónál utalja át a pénzt a megadott számlaszámra.
Mit tegyen, hogy ne váljon áldozattá!
– Először is nyugodjon meg. Gondolja végig, mennyire életszerű az előadott történet.
– Ha teheti visszakérdezéssel, konkrét kérdésekkel próbálja meg beazonosítani, leellenőrizni a telefonálót!
– Ha rendőr telefonál, kérdezze meg a jelvényszámát, a nevét és a szolgálati helyét. Ezek alapján ellenőrizheti a telefonálót a 112-es hívószámot tárcsázva.
– Szakítsa meg a vonalat!
– Bármit is mond a telefonáló hívja fel azt a személyt (az ön által ismert telefonszámán), akire hivatkozva telefonáltak. Győződjön meg róla, hogy valóban ő került-e bajba!
– Amennyiben nem éri el a hívott felet vagy nem veszi fel a telefont, úgy ne gondoljon a legrosszabbra. Hívja fel valamelyik közeli hozzátartozóját, ismerősét (pl.: édesanyja, házastársa, barátnője, testvére, szomszédja) és rajta keresztül tisztázza a történteket.
– Hívja azonnal a Rendőrséget az 112-es segélyhívó telefonszámon.
– Ne adjon át pénzt vagy ékszert ismeretlen személynek, de jegyezze meg, hogy a pénzért érkező személy milyen rendszámú, színű és típusú gépkocsival érkezett.
– Ne utaljon ismeretlen bankszámlára.
-Ha mégis utalt, akkor jó ha tudja, hogy még van esélye visszavonni az átutalási megbízást, ha a kedvezményezett (ez esetben a csaló) még nem vette fel a pénzt, illetve ha azt a fogadó fél bankja még nem teljesítette. A visszatérítés igényléséhez hívja a pénzátutalási szolgáltató ügyfélszolgálatát, vagy ha személyesen küldte el a pénzt, térjen vissza az adott képviselethez.Visszavont megbízás esetén a visszatérítés általában a teljesítési dátumtól számított 10 munkanapon belül érkezik vissza a feladóhoz.
Ezúttal Borsod megyében a szépkorúak győztek!
Megyénkben a segítőkész embereknek és a sértettek lélekjelenlétének köszönhetően a csalók nem tudták megkárosítani áldozataikat.
– Egy esetben a 77 éves sértettet a taxi sofőrje figyelmeztette, amikor meghallotta a pénzátutalási szolgáltató címét. A sofőr elmondta a hölgynek, hogy feltehetőleg csalók akarják kicsalni a pénzét.
– Egy másik esetnél a pénzátutalási szolgáltató munkatársa kérte meg a 87 éves sértettet, hogy gondolja át a pénz átutalását, mert elképzelhető, hogy csalókkal van dolga.
– Az ózdi esetnél a nagymamák hallottak már az “unokázós” csalásról és azonnal megszakították a hívást.
Ezúton is köszönjük a taxisofőrnek és a pénzátutalási szolgáltató munkatársának a segítséget!
Ne feledjék:
“Az okos emberek megoldják a problémákat, a zsenik pedig megelőzik őket!”
(Albert Einstein)
B-A-Z MRFK Kommunikációs és Megelőzési Osztály